Názvy vzhledových úprav tkanin
V současné době existuje celá řada textilních úprav, které slouží ke zlepšení některých vlastností textilních materiálů. Například úpravy nežehlivé, vodoodpudivé, nehořlavé, antistatické, teflonové atp. Ne všechny úpravy pozmění vzhled tkaniny, ne všechny jsou viditelné pouhým okem, ne všechny úpravy lze rozeznat pouze hmatem. V následující kapitole jsou popsány jen některé z úprav, které lze na plošné textilii rozeznat a které jsou běžně používány.
Textilní tisk
jedna z nejčastěji používaných úprav, která zlepšuje vzhled tkaniny a zároveň ji zdobí. Nejrozšířenější je přímý tisk a to ruční nebo strojový. Tisk leptem se provádí chemicky tak, že je ve vzoru vyleptaná barva předem obarvené tkaniny anebo se leptá nejen barva, ale i některá vlákna (viz. vypleptané vzory). Rezervní tisk (používaný u modrotisku) je tisk. tzv. rezervou, která zabraňuje obarvení potištěných míst při následném obarvení. Přenosový tisk je speciální způsob přenosu barevného vzoru z papíru, kdy barvivo teplem sublimuje na textil (sublimační tisk). Výhodou tohoto tisku je použití téměř neomezené barevné škály, přecházení barvy v jinou barvu nebo použití velmi jemných detailů. Dalším speciálním tiskem je vločkový tisk (tisk vločkou), při kterém se nejprve tiskne na tkaninu pojivo, na ne jsou sypána velmi krátká vlákna (1 mm), poté je pojivo vytvrzeno a přebytečná, nepřilepená vlákna jsou odstraněna. Vločkový tisk se provádí také v elektrostatickém poli, kde jsou všechna nalepovaná vlákna postaven kolmo ke tkanině a vzor se pak podobá sametu.
Vypalované vzory
Některé nitě jsou chemicky odstraněné tak, že se tkanina stává ve vzoru transparentní. Používá se např. při použití polyesterových a bavlněných nití v osnově i v útku, bavlněné nitě se vyleptají (vypálí) kyselinou. Transparentní vzor je pak tvořen jen polyesterovými nitěmi
Kalandrování
je konečná úprava dodávající tkaninám i pleteninám určitý vzhled povrchu a požadovaný omak. Na povrch textilie procházející kontinuálně kalandrem se působí vysokým lineárním tlakem a teplotou. Vzhled povrchu a omak je také závislý na počtu a povrchu válců, podle toho rozlišujeme úpravy na kalandrech.
Matovací efekt
se provádí mezi elastickými válci.
Žehlící efekt
provádí se pomocí alespoň jednoho vyhřívaného ocelového válce.
Similimercerace
poskytuje na bílém zboží příjemný lesk podobný merceraci. Provádí se nejčastěji na čtyřválcovém kalandru při teplotě 220 - 260 °C.
Chintz
úprava tkanin dosahující na celulózových materiálech vysokého lesku. Provádí se většinou na frikčních kalandrech, u kterých se ocelový válec pohybuje rychleji než elastický.
Schreinerova úprava (silk)
dodává tkanině hedvábný lesk. Provádí se nejčastěji na dvouválcovém kalandru, kde jeden válec má papírový povrch a druhý je ocelový s podélnými rýhami.
Gaufrování (také gofrování)
úprava tkanin razicím kalandrem. Vzorovacím válcem se vytváří na tkanině plastický vzor. Používá se především u tkanin ze syntetických materiálů.
Moaré - úprava hedvábnických tkanin použitím speciálního kalandru, kterým se dosáhne na tkanině charakteristických světlých (vodotiskových) efektů.
Meltonová úprava
úprava vlnařských tkanin docílená praním a valchováním, vytváří na tkanině vzhled zastírající vazební strukturu bez vlasového povrchu.
Flaušová úprava
úprava vlnařských tkanin docílená valchováním, počesáním a postřihováním, úpravou se dosáhne měkkého zastřeného povrchu tkaniny s delším částečně urovnaným vlasem, který zakrývá vazbu.
Velurová úprava
úprava vlnařských tkanin docílená valchováním, počesáním se střídáním směru, kartáčováním a postřihováním, úpravou se dosáhne měkkého a plného omaku tkaniny s hustým a krátkým vzpřímeným vlasem.
Tamblerování
úprava vlasu ve speciálních pračkách, vytvoří se malé shluky vlasu napodobující jehněčí kožešinu.
Suknová úprava
úprava vlnařských tkanin docílená valchováním, počesáním, kartáčováním v jednom směru a lisováním, vytváří na tkanině vzhled zastřeného nebo částečně zastřeného povrchu s krátkým vlasem ležícím po směru česání, tkanina je tužšího omaku.
Fulé
úprava vlnařských tkanin docílená lehkým valchováním a slabým až středním počesáním, úpravou se dosáhne měkkého omaku tkaniny, vazební struktura je mírně zastřená jemným krátkým vlasem.
Kreš (z anglického crash)
úprava tkanin ze syntetických vláken docílená tepelným zpracováním pomačkané tkaniny, úpravou se dosáhne nepravidelného trvalého pomačkání tkaniny.
Knauč
úprava bavlnářských tkanin docílená působením alkalických lázní při zvýšené teplotě, úpravou se dosáhne zmačkaného efektu tkaniny, který se následujícím zušlechtěním stabilizuje.
Krakel
dočasná úprava bavlnářských tkanin, získaná gaufrováním.
Krepová úprava
úpravou se dosáhne zvlněného, zdrsněného, krepového povrchu tkaniny, docílí se:
- u bavlnářských tkanin místní mercerací prováděnou potiskováním zahuštěným louhem, čímž v místě tisku dochází k rozměrovým změnám v porovnání s místy nepotisknutými a vzniku krepového nařasení,
- u hedvábnických tkanin srážením ve volném stavu, gaufrováním, louhováním nebo vyvářením a napařováním na dekatovacím stroji.
Laková úprava
úprava hedvábnických tkanin nanášením vosků a pryskyřic na tkaninu, vytváří na tkanině vysoký lesk obdobný laku.
Chemické kloké
úprava hedvábnických tkanin dosažená místním nanášením chemikálií na tkaninu způsobující její vysrážení, vytváří na tkanině plastický povrch obdobný efektu tkaného kloké.
Kašírování a flačování
na povrch textilie je nanášena vrstva zušlechťovacího prostředku zajišťující vznik speciálního efektu, jako např. pogumování želvinový nebo bublinkový efekt apod.
Stone-wash (praní kameny, justování)
úprava způsobující tzv. sepraný efekt, provádí se ve speciálních pračkách, kde se hotové konfekční výrobky (z denimu) tzv. perou s pemzovými kamínky, které odírají indigovou barvu z tkaniny.
Broušená povrchová úprava
používaná převážně u tkanin ze syntetických vláken, zvláště z mikrovláken. Tkanina prochází mezi brusnými válci opatřenými velmi jemným smirkovým papírem, vytváří se hladký jemný vlasový povrch podobný „broskvové slupce“ - získává se tak měkký sametový omak, označovaný také jako „peach skin“.
Praná úprava
úprava vlnařských tkanin praním, postřihováním, popř. opalováním k dosažení jasného nezastřeného povrchu bez vlasu.
Ratiné
úprava vlnařských tkanin valchováním, počesáváním v různých směrech do drobných proplstěných zkadeřených chomáčků (ratiné), které zakrývají vazbu tkaniny – ratinová tkanina.
Vlasová úprava
úprava vlnařských tkanin valchováním, počesáním v jednom směru a lisováním což vytvoří vzhled zastřeného povrchu s dlouhým volným vlasem ležícím ve směru počesání.
Vlasová úprava s leskem
úprava vlnařských tkanin valchováním a silným počesáním za mokra v jednom směru, spojeným kartáčováním k získání vzhledu lesklého vlasového povrchu s vlasem ležícím v jednom směru.
Kontrolní otázkyJaké úpravy se provádí na kalandru?
Co je to tamblerování?
Co se dosahuje úpravou chintz?
Jak se také označuje broušená povrchová úprava?
Jaký je rozdíl mezi velurovou a flaušovou úpravou?
tkaniny
- Délkové textilie
- Efektní nitě
- Vazby tkanin
- Plátnová vazba (P)
- Keprová vazba (K)
- Atlasová vazba (A)
- Vazby speciální
- Názvy vzorů tkanin
- Názvy vzhledových úprav tkanin
- Všeobecné názvy typů tkanin
- Tkaniny bavlnářského typu
- Tkaniny lnářského typu
- Tkaniny vlnařského typu
- Tkaniny hedvábnického typu
- Vady tkanin
- Tkaniny přelomu tisíciletí
- Použitá literatura